I weekenden blev den nu for altid ikoniske og måske ikke mindst komiske Oscarfest afholdt. Her var der virkelig mange gode film set med en fotografs øjne, for der er ingen tvivl om når man ser på de senste år at der lægges stadig støre vægt på kameraets rolle når det kommer til at lave en film. Dette vækker personligt hos mig stor glæde som fotograf og derfor kommer der her et par eksempler på hvordan kamerafolkene bidrager til at skabe en storfilm.
1: Kameraet har altid været under udvikling – ingen kan huske tiden før still-kameraer
Det første som er værd at fremhæve er at kameraet altid har været under stor udvikling. Det første store gennembrud kom da man kunne opfinde steady-cams, hvilket man siden har brugt i blandt andet action- og katastrofefilm. En film der virkelig skabte dette fænomen var filmen Rocky fra 1976. Alle kender den ikoniske scene hvor Rocky løber op ad trapperne. Denne scene havde netop været særlig succesfuld hvis ikke det havde været muligt at holde kameraet i ro. I den første Star Wars film fra 1977 gjorde man det modsatte. Da Luke og Han-Solo skal forsøge at forsvare Tusindsårfalken fra Imperiets Tie-figthers ser man hvordan hele billedet ryster. Dette blev gjort ved blot at give kameraet, som var et steady cam et ordentligt gok i nødden. Det var både billigt, lavpraktisk og ikke mindst effektivt.
2: 3D-gav biograffilmene nyt liv
Et andet godt eksempel på kameraernes store rolle i film kunne ses da Avatar havde premiere i biograferne. Denne nye 3D-teknologi revolutionerede hele industrien og skabte fundamentet for Imaxbiograferne. Disse kameraer har en ufattelig evne til at fange billeder i et langt højere tempo end tidligere og det har også gjort at man siden har gjort meget mere for at udvikle 3D-film, hvilket har gjort at flere og flere fortsat vælger at gå i biografen fremfor at blive hjemme.
3: Det visuelle spiller en stor rolle i storytellingen – bare se The Revanant
Den næste eksempel på kameraets rolle kan ses, hvis man ser på hvilke film der vinder prisen for bedste film. De sidste år har både filmen The Revenant og ikke mindst Birdman vist hvordan kameraet spiller en kæmpe rollen for selve storytellingen. I Birdman er der klippet således at man tror filmen er én lang sekvens. Dette kræver selvfølgelig både stor dygtighed i redigerings rummet men det kræver også dygtige kamerafolk og ikke mindst meget avencerede kameraer. I The Revenant spiller hele miljøet – den arktiske natur – en afgørende rolle for historien og her blev filmen og noget husket for sine mange skønne naturbilleder, som var med til at skabe en både intens og realistisk stemning. Begge disse film var i øvrigt instrueret af mexicanske
Alejandro González Iñárritu og kameraet var i begge film styret af den legendariske kamerafører der vandt tre oscars i træk for bedste kameraarbejde for sit arnjde på Birdman, The Revenant og ikke mindst Gravity.